Etusivu             Symbio-malli             Kehitystuotteet             EKS Finland Oy             Lue palaute              Ota yhteys
Havahdus       Oivallus       Startti       Suunta       Hanke
Ulos kilpailusta -suuntaohjelma
Liikeidean terävöittäminen ja kirkastaminen markkina-aukkoon.
 
Liikeidea on yrityksen keskeisin ohjausväline, sillä se osoittaa yrityksen suunnan. Liikeidea markkina-aukkoon on menestyksen strategisiin ydinkysymyksiin ja yrityskohtaisiin analyyseihin perustuva kirjallinen kuvaus yrityksen lupaavimmasta suunnasta kilpailuttomuuteen, kevyemmän etenemisen tielle ja kasvuun.

Liikeidea markkina-aukkoon varmistaa nopeimman mahdollisen markkinavaikutuksen pienimmin mahdollisin panostuksin ja sen tuloksena pitkäjänteisen kehityksen ja kasvun, sillä vahvuudet panostetaan yritykselle kaikkein lupaavimpaan kilpailuttomaan erikoistumisalueeseen ja kohderyhmään ja kohderyhmän kaikkein herkimmin reagoivaan tarvepisteeseen.

Liikeidea markkina-aukkoon perustuu Symbio-malliin ja edustaa uutta liikeidea-ajattelua. Se määrittelee neljä rajausta – miltä pohjalta, missä alueessa, kenelle ja mihin tarpeeseen – sekä tältä pohjalta kohderyhmälle työstettävän hyötyetumatkan (mitä) sekä sen aikaansamiseksi määriteltävät kriittiset kehitys- ja kasvutekijät (miten).

Liikeidea markkina-aukkoon -ohjelma sisältää 6 kirkastusta ja terävöitystä markkina-aukkoon, uuteen markkinatilaan ja ulos kilpailusta:

1. MILTÄ POHJALTA, lupaavimmat vahvuudet (1. rajaus). Ei tehdä mitä tahansa mitä osaamme ja voisimme, vaan mihin meillä on omimpien erityisvahvuuksiemme pohjalta kaikkein parhaimmat edellytykset. Missä olemme parempi tai missä voisimme kehittyä paremmaksi kuin muut.

2. MISSÄ ALUEESSA, lupaavin kehityskenttä (2. rajaus). Ei tehdä kaikkea mitä omimmilla erityisvahvuuksillamme voisimme, vaan valitaan lupaavin markkinatila kilpailun ulkopuolelta. Tutkitaan mikä omiin voimavaroihin oikein mitoitettu pysyvä ongelmakenttä tai tehtävä sopii parhaiten erityisvahvuuksiimme. Missä alueessa voisimme kehittyä nopeammin kuin muut.

3. KENELLE, lupaavin kohderyhmä (3. rajaus). Ei tehdä lupaavimmassa toimintakentässä kaikille eikä kenelle tahansa, vaan lupaavimmalle kohderyhmälle. Tutkitaan kenellä on se ongelma, jossa voimme parhaiten hyödyntää omimpia erityisvahvuuksiamme. Kenen auttajaksi vihkiytymällä voisimme eniten tuottaa hyötyä, mihin osakohderyhmään meillä on parhaimmat edellytykset rakentaa läheisiä ja pysyviä asiakaskumppanuuksia.

4. MIHIN TARPEESEEN, pakottava tarve (4. rajaus). Ei tehdä ja tarjota lupaavimmalle kohderyhmälle lupaavimmassa toiminta-alueessamme mitä tahansa, vaan mikä osuu tarkasti kohderyhmän polttavimpaan ajankohtaiseen tarpeeseen. Tutkitaan mihin tarpeeseen tai ongelmaan asiakasryhmä reagoi kaikkein herkimmin? Kulloinenkin ajankohtainen tarve kohderyhmän pysyvässä ongelmanratkaisualueessa on markkina-aukko.

5. MITÄ, hyötyetumatka. Ei paranneta tuotetta missä tahansa suunnassa, vaan polttavimman ajankohtaisen tarpeen suunnassa. Tutkitaan mikä ongelmanratkaisu/tuote/palvelu vie kohderyhmää voimakkaimmin eteenpäin? Rakennetaan ylivoimahyöty, todelliseen tarpeeseen osuva pakottava hyötypaketti, kilpailuton paremmuus.

6. MITEN, porautuminen markkina-aukkoon ja ulos kilpailusta. Ei tehdä yrityksessä mitä tahansa kehitystyötä, vaan keskitytään siihen, mikä meitä estää saamasta ylivoimahyötyä kohderyhmälle: oman toiminnan terävä profilointi kohderyhmän (tulonlähteemme) ylivoimaiseksi ongelmanratkaisijaksi, läheinen asiakasyhteistyö ja ylivertainen tarveseuranta, jatkuva uuden hyödyn suunnattu työstäminen sekä erikoistumisen ja yhteistyön tuloksena muita nopeampi oppimis- ja innovaatioprosessi. Porautumalla ylivoimaosaajana yhä syvemmälle kohderyhmän tarvekenttään rakennamme omaa markkina-aukkoa ja samalla tietä ulos kilpailusta. Lupaavimman suunnan työstämisen jälkeen kestävän yritystoiminnan rakentaminen etenee polttavinta ajankohtaista tarvetta pysyvästi seuraamalla.

Edellä esitetyt kuusi terävöitystä ja kirkastusta ohjaavat yritystoiminnan painopisteen ja yrityksen panostuksen kaikkein lupaavimpaan suuntaan

  –  missä nopeimmin, helpoimmin ja varmimmin saadaan aikaan markkinavaikutusta,
mutta samanaikaisesti sinne
  –  missä nopeimmin, helpoimmin ja varmimmin luodaan pysyviä asiakkuuksia,
poraudutaan ja juurrutaan omimmille markkinoilla muita parempana oppijana, osaajana
ja sopeutujana
  –  missä minimaalisella panostuksella tehdään maksimaalinen tulos ja missä pitkällä
tähtäyksellä rakennetaan kiihtyvässä muutoksessa kestävää yritystoimintaa.

Kenelle tarkoitettu:
Ulos kilpailusta -suuntaohjelma on tarkoitettu yrityksille
  –  jotka tiedostavat oikein määritellyn etenemissuunnan välttämättömyyden tuloksellisen toiminnan kannalta ja jotka haluavat tehdä liikeideasta vahvan ohjausvälineen
  –  jotka taistelevat kilpailutilanteessa ja kilpailustrategialla ja jotka haluavat porautua ulos kilpailusta
  –  jotka ovat kiinnostuneita kasvukonseptin rakentamisesta ja riskittömästä erikoistumisesta

Esiohjelma:
Suuntaohjelman tuloksekas toteuttaminen edellyttää Ulos kilpailusta Starttiin tai Markkina-aukkoon -oivallusseminaariin osallistumista.

Ohjelman sisältö ja jaksotus
Suunnan työstö käsittää viisi 4-7 tunnin workshopia, joiden väli on 2-3 viikon kehitys- ja kypsyttelyjakso. Workshopit voidaan toteuttaa yrityksessä, EKS Finland Oy:ssä tai muussa rauhallisessa ympäristössä. Jokaista istuntoa täydentää
  –  työvihko, jonka avulla osallistujat kypsyttävät ja syventävät worksopin sisältöjä ja
tuloksia
  –  konsultin toimistotyö, jossa käsitellään workshopin tulokset ja laaditaan raportit
  –  avoinna oleva yhteys yrityksen ja konsultin välillä koko ohjelman ajan

1. WORKSHOP: Lupaavimmat vahvuudet – vahvuus-, kilpailu- ja eroanalyysi
(miltä pohjalta).
2.WORKSHOP: Lupaavin kehityskenttä – mahdollisuusanalyysi (missä alueessa).
3.WORKSHOP: Lupaavin kohderyhmä – kohderyhmäanalyysi (kenelle).
4. WORKSHOP: Liikeidean kirjallinen kuvaus – miltä pohjalta, missä aluessa, kenelle, mihin tarpeeseen, mitä, miten.
5.WORKSHOP: Liikeidea markkina-aukkoon. Työstön tulos esitetään 1A4:ksi kiteytettynä liikeideana. Liitteenä ovat kaikki erittelyt sisältävät kehittämislistat. Päättötarkastelu tehdään läpimurtohankkeen näkökulmasta.

Kesto:
Ohjelman kokonaiskesto on 3-4 kk.

Oheismateriaali:
Liikeidea markkina-aukkoon -kansio työvihkoineen.

Toteuttaja: Timo Turkki, strategiakonsultti. Työstänyt satoja liikeideoita markkina-aukkoon.

Hinta:
850 eur x 5 konsulttipäivää = 4 250 eur (veroton). Matkakulut veloitetaan yleisen tariffin mukaan.

Hinta sisältää:
5 workshopia, koulutus- ja kehittämisaineistot, internet-kehittämisympäristön sekä konsultin toimistotyön ja kirjalliset raportit. Hinta ei sisällä mahdollisia ulkopuolisia tilavuokria.

Mikäli yritys ei ole osallistunut Ulos kilpailusta Starttiin tai Markkina-aukkoon -oivallusseminaariin, niin suuntaohjelmaan on lisättävä vastaava aloitusohjelma. Hinta 850 eur (veroton) + matkakulut.

Hinta- ja laatutakuu: Mikäli yrityksen johto ei ole sitoutunut terävöitettyyn suuntaan ohjelmassa määritellyn ajankäytön puitteissa, konsultti on velvollinen jatkamaan työtä veloituksetta enintään 2 konsulttipäivää. Lisätyöstä veloitetaan ainoastaan mahdolliset matkakustannukset.

Yrittäjien palautteita:
Katso täältä.

Tiedustelut ja tarjouspyynnöt:
EKS Finland Oy, Timo Turkki 09 879 2084, timo.turkki@symbio.fi

 

 

 

Ulos kilpailusta Suunta terävöittää ja kirkastaa liikeidean kärjen
markkina-aukkoon. Yrityksen etenemisen terävin kärki työstetään
kaikkein lupaavimpien ydinvahvuuksien pohjalta
kaikkein lupaavimmassa toiminta-alueessa
kaikkein lupaavimpaan osakohderyhmän
ja sen kaikkein polttavimpaan ajankohtaiseen tarpeeseen.
Siksi Ulos kilpailusta -suuntohjelma on suorin, nopein ja lupaavin tie markkinavaikutukseen ja samalla pitkäjänteiseen kehitykseen ja kasvuun.
©EKS Finland Oy. Symbio® on EKS Finland Oy:n omistama tavaramerkki.